28.6.05

Spagettiwestern

  • Hvorfor heter det Spagettiwestern?
  • Hvor kommer spagettien inn i bildet?
Mellom 1960 og 1975 ble det spilt inn ca. 600 western-filmer i Europa. Disse filmene ble gjerne kalt spagetti-westerns fordi de i hovedsak ble spilt inn i Italia og fordi italienere sies å være glade i spagetti.

Den første spagetti-western som virkelig slo gjennom var Sergio Leones A Fistfull of Dollars med Clint Eastwood i hovedrollen. Sergio Leones filmer ble sett på som blant de aller beste spagetti-westerne, og det var disse filmene Clint Eastwood slo gjennom med.

(Kilde: Orakel.no)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det har noe med Italia å gjøre, tror jeg.

Andreas sa...

Ja, det kan hende. Tror du er på sporet av noe. Litt mer etterforskning, så tror jeg at jeg har det..

Anonym sa...

Jeg har pleid å tro at det har noe med stemningen å gjøre, den italia-mafia-feelingen som sergio leone(italiener?!) og særlig musikken skaper i de filmene med clintern. (the good the bad the ugly, once upon a time og den siste som jeg ikke har sett)
Som vel er som foregangsspagettiwesterns å regne?

Men jeg vet ikke - så jeg venter spent på en endelig definisjon. Noe som fort kan bli pinlig, men det er jo litt av poenget med dette prosjektet...

Andreas sa...

Ja, jeg har ingen anelse!

Men stemningen er jo ikke akkurat lik i mafia-filmer som i spagettiwestern, er den det da?

Anonym sa...

Spagettien kjem aldri inn i bildet i ein spagettiwesternfilm. Der ser du berre skyting og spytting og whiskey og smale, mysande auge.